Daily Archives: 1 september, 2013

September – WOD:s

Hej på er!

Från och med i morgon måndag 2/9 är det höst i boxen! Detta innebär fler pass på schemat och något ändrade tider.

Vi välkomnar duktiga Patrik som instruktör hos oss! Han har ju kört som vikarie hela sommaren men kommer nu ha ett eget pass på fredagar!

Vi kommer från och med denna månad ge er en grovplanering i förväg månad för månad (precis som i somras). Då kan ni förhoppningsvis planera er träning på ett bra sätt och se till att ni lägger in egna pass med just det som NI behöver (styrketräning, rehab, rörlighetsträning, kondition mm.)!

Upplägget är att det ska vara varierad träning och att de olika momenten ska återkomma på olika dagar olika veckor. Ni ska alltså kunna träna ett par, tre dagar i veckan och ändå få med så många delar som möjligt!

Vi kommer dessutom ha ett fokusområde varje månad, och vi börjar med double unders! Vi kommer lägga in dubbelhopp i uppvärmningar, WOD:ar och cash-outs! … Nu jäklar!

keep-calm-and-crossfit-on-5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOM IHÅG FÖLJANDE:

  • Värm alltid upp ordentligt innan du ska träna! Se till att du blir varm i hela kroppen och gå igenom alla leder som ska jobba!
  • Lägg inte på tunga vikter innan du behärskar tekniken! Be gärna en instruktör om hjälp att kolla och eventuellt rätta till.
  • Samma sak gäller tempot! Håll ett lägre tempo innan du känner dig säker på rörelsen.
  • Se alltså till att skala ner WOD:ar som är för avancerade!
  • Tänk på att då en muskel växer, växer även senan och blir starkare. Men det tar längre tid för en sena att bli stor och stark än vad det tar för muskeln. Därför är det viktigt att öka träningsgraden försiktigt för att undvika skador.
  • Varva ned efter pass och stretcha för att påskynda återhämtningen i kroppen!
  • Träna inte då du är sjuk eller bakfull!
  • Lägg in vilodagar! Särskilt viktigt när du kört extra tuffa pass! Du ska inte köra EGO:s pass 6 ggr i veckan! Det är ingen personlig programmering! Varva din CrossFit med annan träning; löpning, simning, cykling, fotboll, innebandy osv.
  • Se till att dricka tillräckligt mycket vatten och äta varierat och balanserat!
  • Notera dina resultat i Wodify! Då kan du lätt följa din utveckling och se att det går åt rätt håll!
  • Ha kul! 🙂

Ha en fin kväll!

Vi syns i boxen!

P&K

/Helena