Daily Archives: 14 oktober, 2012

Uppvärmning:

Ego CF Weightlifting WU + Burgeners WU

Styrka/Teknik:

3 set av:
1 snatch balance + 2 overhead squats

Vi fortsätter öva på att hitta känslan i att hålla vikt över huvudet och göra overhead squats.
I snatch balance börjar vi med stången bakom huvudet på axlarna och “hoppar” sedan ner vikten och sätter oss under den i en djup landning, samma som landningen i ryck. Med axlar aktiverade, bröstet uppåt och magen spänd går vi sedan upp och sträcker ut höften. Gör därefter två OH-squats med vikten. (Jämför vikter på snatch balance och OH-squats mot förra måndagen)

Dagens utmaning:

På tid:
21-15-9
Push press 60/40 kg
Knees to elbows

Utmaningen består av 21-15-9 repetitioner push press och knees to elbows.
Tänk på att få med kraften från dipen med benen i pressen, så att det blir en explosiv, sammanhängande rörelse från det att man börjar dippa till att stången är uppe. Stången går rakt upp och är i toppläget – med axlar aktiverade och armbågar utlåsta – rakt ovanför huvudet.
Kommer du inte upp med knäna hela vägen till armbågarna på KTE, gå så långt som du bara orkar.

Dagens utmaning – skalning:

Push press – Lägre vikt
Knees to elbows – Liggande toes to medicinball

Stretch:

Fokus på höftböjare och axlar