Daily Archives: 5 mars, 2013

Uppvärmning:

Ego CF Weightlifting WU

Styrka/Teknik:

Att träna marklyft med bred fattning är både en bra övning i sig men även för att förbättra sig i ryck!

Teknikträna på snatch grip deadlift (marklyft med ryckfattning) i ca 15 minuter. Börja med att köra några uppvärmnings set på låg vikt.

Starta med stången på golvet och kör 5 repetitioner åt gången. Om du har en bra teknik kan du lägga på mer vikt. Fokus på att hålla ryggen neutral och stången nära kroppen.

Är du osäker på tekniken så kör du på lättare vikt! Be gärna instruktören om hjälp att kolla och rätta till!

Dagens utmaning:

4 varv på tid:
10 toes to bar
15 ball slams 9/6 kg
20 wallballs 9/6 kg

Konditionsdelen är fyra varv av tio toes to bar, 15 ball slams och 20 wallballs. Tänk på att böja benen i ball slams, så att det inte blir en krökning av ryggen med raka ben. Börja med bollen på helt raka armar.

Dagens utmaning – skalning:

Toes to bar – Knees to elbows eller liggande toes to medicineball
Ball slams – Lägre vikt
Wallballs – Lägre vikt, lägre träffhöjd eller thruster med medicinboll

Stretch:

Fokus på fram-/baksida lår, säte, rygg, axlar och höftböjare